Ha úgy érzed, hogy a marketing tevékenységeid nem hozzák a várt eredményeket, vagy egyszerűen túl sok minden van a fejedben, akkor valószínűleg eljött az idő, hogy szakértői segítséget kérj. A sikeres vállalkozások 75%-a dolgozik külső marketing szakértőkkel, és ennek jó oka van: a digitális marketing olyan gyorsan fejlődik, hogy szinte lehetetlen lépést tartani vele, miközben a saját vállalkozásodat is vezeted.
De honnan tudod, hogy mikor érkezett el a megfelelő pillanat? A következő 5 jel közül ha 3 ismerős, akkor érdemes komolyan elgondolkodnod egy marketing ügynökség bevonásán. Ezek nem véletlenszerű problémák, hanem egyértelmű jelek arra, hogy a vállalkozásod kinőtte a jelenlegi marketing megoldásokat.
1. jel: A marketing eredményeid stagnálnak vagy romlanak
Az egyik legegyértelműbb jel, amikor a korábban működő marketing módszerek hirtelen hatástalanná válnak. Ha a weboldal forgalma hónapok óta változatlan, a közösségi média posztjaidra egyre kevesebben reagálnak, vagy az online hirdetéseid egyre drágábbak és kevésbé hatékonyak, akkor nem te vagy a hibás – a digitális marketing világa egyszerűen túlnőtt rajtad.
Forgalom és konverzió mutatók elemzése
A Google Analytics számait nézve láthatod, hogy a látogatók száma stagnál vagy csökken. Ami még rosszabb, a látogatók ugyan jönnek, de egyre kevesebben válnak ügyfeleivé. Ez gyakran azt jelenti, hogy a versenytársaid modernebb, hatékonyabb módszereket használnak, és te lemaradtál. A keresőoptimalizálás algoritmusai változnak, a közösségi média platformok új szabályokat vezetnek be, és az emberek másképp viselkednek online, mint egy évvel ezelőtt.
Egy másik figyelmeztető jel, amikor ugyanazokért a kulcsszavakért vagy hirdetési pozíciókért egyre többet kell fizetned, miközben az eredmények romlanak. Ez azt jelenti, hogy a konkurencia professionálisabb eszközökkel dolgozik, és te már nem tudsz versenyezni a régi módszerekkel. Ilyenkor nem elég csak több pénzt rákölteni, hanem szakértői tudásra van szükség.
Versenytársak előrébb járnak
Ha a versenytársaid rendszeresen megjelennek a Google első oldalán, miközben te a harmadik-negyedik oldalon vagy, az egyértelmű jel. Ha az ő közösségi média oldalaiknak több követőjük van és aktívabb a közösségük, vagy ha látod, hogy folyamatosan megjelennek különböző online felületeken, akkor ők valószínűleg professzionális segítséget vesznek igénybe.
A versenyelemzés nem csak a látható eredményekről szól. Ha megnézed a versenytársaid weboldalait, gyakran látni fogod, hogy modernebb design-nal, gyorsabb betöltéssel és jobb felhasználói élménnyel rendelkeznek. Ezek a változások nem véletlenül történnek – szakértő csapatok állnak mögöttük.
2. jel: A belső csapatod túlterhelt vagy hiányzik a szakértelem
Amikor a vállalkozásod növekszik, előbb-utóbb eljutsz arra a pontra, ahol a marketing feladatok már nem férnek bele egy ember munkaidejébe. Ha te magad csinálod a Facebookot, a Google hirdetéseket, a weboldal frissítését és még a grafikai munkákat is, akkor túl sok kalapot viselsz egyszerre.
„Mindenki marketinges” szindróma
Sok kisvállalkozásnál látjuk, hogy a marketing feladatokat szétossszák a csapat tagjai között: a titkárnő kezeli a Facebookot, a értékesítő írja a blogot, a tulajdonos pedig a Google hirdetéseket próbálja beállítani. Ez a megoldás rövid távon működhet, de hosszú távon pazarlás és nem hoz jó eredményeket.
A probléma az, hogy a marketing nem csak kreatív munka, hanem egyre inkább technikai szakértelem is. A Google hirdetések beállítása, a keresőoptimalizálás vagy akár egy hatékony Facebook kampány is speciális tudást igényel. Amikor mindenki azt csinálja, amiben nem jártas, az eredmény gyenge lesz minden területen.
Technikai tudás hiánya
A modern digitális marketing rengeteg technikai elemet tartalmaz. Google Analytics beállítása, konverzió követés, email automatizálás, weboldal sebesség optimalizálás – ezek mind olyan területek, amihez speciális tudás kell. Ha ezeket a dolgokat nem csinálod meg megfelelően, akkor hiába költesz pénzt hirdetésre, nem fogod tudni, hogy mi működik és mi nem.
A 360 Marketing ügynökség tapasztalatai szerint azok a cégek, amelyek felismerik, hogy nincs meg bennük a szükséges technikai tudás, és időben kérnek segítséget, sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudnak növekedni, mint azok, akik évekig próbálkoznak egyedül.
3. jel: Új piaci lehetőségek jelentek meg, de nem tudod kihasználni őket
Amikor új üzleti lehetőségek nyílnak – akár új termék bevezetése, új piac meghódítása vagy egy nagyobb projektre való pályázás -, akkor gyakran intenzív marketing támogatásra van szükség rövid időn belül. Ilyenkor derül ki, hogy a jelenlegi marketing kapacitásod nem elegendő.
Nemzetközi terjeszkedés tervezése
Ha új városokba, régiókba vagy akár külföldre szeretnél terjeszkedni, akkor helyi piaci ismeretre és specializált marketing stratégiára van szükség. Más a helyi keresési szokások, mások a preferált platformok, és más a kommunikációs stílus is. Ezt nem lehet ráérzésből megcsinálni, hanem alapos piackutatásra és szakértői tudásra van szükség.
A nemzetközi terjeszkedés különösen nagy kihívás, mert nemcsak a nyelvi különbségeket kell figyelembe venni, hanem a kulturális sajátosságokat, a helyi szabályozásokat és a különböző marketing platformok működését is. Egy tapasztalt ügynökség már dolgozott hasonló projektekkel, és tudja, milyen buktatók vannak és hogyan kerülhetők el.
Új termék vagy szolgáltatás bevezetése
Amikor új terméket vagy szolgáltatást akarsz piacra vinni, akkor gyakran más marketing megközelítésre van szükség, mint a meglévő üzletágadnál. Új célcsoport, új üzenetek, új csatornák – mindez koordinált stratégiát igényel. Ha ezt a meglévő marketing tevékenységed mellé próbálod beilleszteni, könnyen túlterhelt leszel és egyik sem fog rendesen működni.
Digitális átállás szükségessége
A COVID óta sok vállalkozás rájött, hogy erősebb online jelenlétre van szükség. Ha eddig főleg offline módon működtél és most online térbe szeretnél bővíteni, akkor új kompetenciákra van szükség. E-commerce weboldal, online fizetési rendszerek, digitális marketing kampányok – ezek mind olyan területek, ahol a tapasztalat sokat számít.
4. jel: A marketing költségeid nem térülnek meg
Ha hónapok óta költesz pénzt marketing tevékenységekre, de nem látod az eredményét az üzletben, akkor valami nincs rendben. Ez lehet rossz stratégia, rossz végrehajtás vagy egyszerűen az, hogy nem méred megfelelően az eredményeket.
Pazarló hirdetési kampányok
A Google hirdetések vagy Facebook kampányok könnyen válhatnak pénznyelővé, ha nem optimalizálod őket rendszeresen. Sok vállalkozó beállít egy kampányt, aztán hónapokig fut magától, anélkül, hogy ellenőrizné vagy javítaná. Ilyenkor a hirdetési költségek nőnek, de az eredmények nem, mert a kampány elveszti a hatékonyságát.
Egy professzionális marketing ügynökség folyamatosan figyli és optimalizálja a kampányokat. Látják, mely kulcsszavak hoznak vásárlókat és melyek csak költséget, mely hirdetési szövegek működnek jobban és mely időpontokban érdemes többet költeni. Ez a különbség gyakran 50-70%-os költségmegtakarítást eredményez ugyanannyi vagy jobb eredmény mellett.
Értékmérés hiánya
Sok vállalkozó nem tudja megmondani, hogy a marketing költségei megtérülnek-e. Nem tudják, hogy egy új ügyfél megszerzése mennyibe kerül, vagy hogy a különböző marketing csatornák közül melyik hoz több ügyfélt. Enélkül a tudás nélkül lehetetlen hatékonyan marketingelni.
A megfelelő mérési rendszer kiépítése technikai tudást igényel. Google Analytics beállítása, konverzió követés, telefonhívások mérése, ügyféltörténet összekapcsolása a marketing aktivitásokkal – ezek mind olyan feladatok, amiket szakértői szinten kell elvégezni ahhoz, hogy valóban lásd, mi működik és mi nem.
5. jel: A versenytársaid láthatóan jobban teljesítenek
Ha rendszeresen találkozol azzal, hogy az ügyfelek azt mondják „láttam a versenytársatok hirdetését” vagy „a másik cégnél jobban néz ki a weboldal”, akkor valószínűleg le vagy maradva a marketing versenyben. Ez nem csak az esztétikáról szól, hanem arról, hogy a versenytársaid jobban elérnek a potenciális ügyfelekhez.
Online láthatóság összehasonlítás
Egy egyszerű teszt: keress rá azokra a kifejezésekre, amikre az ügyfeleid kereshetnek, és nézd meg, hogy te hol jelensz meg a versenytársaidhoz képest. Ha ők rendszeresen az első oldal tetején vannak, te pedig a második-harmadik oldalon, akkor egyértelmű, hogy többet és okosabban fektetnek be a marketing tevékenységekbe.
A közösségi média aktivitás is sokat elárul. Ha a versenytársaid Facebook és Instagram oldalain több ezer követő van, rendszeres posztok és aktív közösség, míg te havonta egyszer-kétszer posztolsz, akkor természetes, hogy ők több figyelmet kapnak. De a közösségi média építése is szakértelem, nem elég csak képeket feltölteni.
Szakmai rendezvények és PR megjelenések
Ha a versenytársaid rendszeresen megjelennek szakmai eseményeken, adnak interjúkat vagy publikálnak szakmai cikkeket, akkor építik a szakértői hírnévüket. Ez hosszú távon komoly előnyt jelent, mert az emberek inkább választják azt a céget, akit szakértőnek tekintenek. Ennek a fajta PR munkának és szakmai pozicionálásnak is megvan a maga módszertana.
Egy marketing ügynökség nem csak a hirdetéseket és a weboldalakat kezeli, hanem segít a teljes szakmai megjelenés és hírnév építésében is. Tudják, hogyan lehet bekerülni a megfelelő szakmai publikációkba, hogyan lehet kapcsolatokat építeni az újságírókkal és hogyan lehet olyan tartalmakat készíteni, amelyek szakértővé tesznek a piacon.
Mit vársz el egy professzionális ügynökségtől?
Ha felismertetted magadban ezeket a jeleket, akkor érdemes elgondolkodnod egy marketing ügynökség bevonásán. De mit is vársz el tőlük? Egy jó ügynökség nem csak elvégzi a feladatokat, hanem partnered lesz a növekedésben.
Gyors diagnosztika és stratégia
Az első dolog, amit egy professzionális ügynökségtől várhatasz, hogy gyorsan felméri a jelenlegi helyzetet és azonosítja a legnagyobb problémákat. Egy tapasztalt csapat néhány héten belül meg tudja mondani, hogy mik a legfőbb hiányosságok és hol vannak a legnagyobb lehetőségek. Ez az objektív külső szemlélet gyakran olyan dolgokat hoz felszínre, amiket belülről nem látsz.
A stratégia kidolgozása során az ügynökség figyelembe veszi a költségvetésedet, a céljaidat és a piaci helyzetet. Nem egy általános megoldást kapsz, hanem egy személyre szabott tervet, amely reálisan megvalósítható és mérhető eredményeket ígér.
Mérhető eredmények
Egy professzionális ügynökség mindig konkrét számokkal dolgozik. Meg tudják mondani, hogy egy hónap alatt hány új látogatót várható a weboldalra, hány érdeklődő jelentkezést és körülbelül hány új ügyfelet. Természetesen ezek becslések, de szakmai tapasztalaton alapuló reális várakozások.
A mérés és jelentéskészítés is része a szolgáltatásnak. Havonta vagy akár hetente kapni fogsz részletes jelentést arról, hogy mi történt, milyen eredményeket értek el és mit terveznek a következő időszakra. Ez az átláthatóság lehetővé teszi, hogy nyomon kövesd a befektetésed megtérülését.
Átlátható kommunikáció
A jó ügynökség nem titkolja el, hogy mit csinál. Elmagyarázza a stratégiát, rendszeresen beszámol az eredményekről és bevon a döntésekbe. Van egy kijelölt kapcsolattartód, aki ismeri a vállalkozásodat és könnyen elérhető, ha kérdéseid vannak.
Ez a fajta partnerségi szemlélet különbözteti meg a jó ügynökségeket a rosszaktól. A cél nem az, hogy tőled függjenek, hanem hogy együtt növekedjen a vállalkozásod és az ő szakértelmük is.
Összegzés
Ha a fenti jelek közül többet is felismertél a saját vállalkozásodnál, akkor valószínűleg eljött az idő, hogy professzionális marketing segítséget kérj. Ez nem azt jelenti, hogy kudarcot vallottál – éppen ellenkezőleg, azt jelenti, hogy a vállalkozásod olyan szintre jutott, ahol már specializált tudásra van szükség a további növekedéshez.
A modern digitális marketing olyan összetett terület lett, hogy szinte lehetetlen egyedül mindent megtanulni és alkalmazni, miközben a saját vállalkozásodat is vezeted. A sikeres vállalkozók felismerik, mikor érdemes szakértőket bevonni, és nem próbálnak meg mindent egyedül megcsinálni.
Ha úgy érzed, hogy a fenti problémák ismerősek, és szeretnéd, hogy tapasztalt szakemberek segítsenek megoldani őket, akkor érdemes lehet egy ingyenes konzultációt kérni. A 360 Marketing csapata több mint 8 éve segít vállalkozásoknak abban, hogy áttörjék a marketing korlátaikat és elérjék a növekedési céljaikat.
Látogass el a 360-marketing.hu oldalra, ahol részletesen megismerheted a szolgáltatásokat és kérhetsz egy ingyenes helyzetfelmérést. Gyakran már ez a beszélgetés is sok hasznos felismerést hoz, függetlenül attól, hogy végül együtt dolgoztok-e vagy sem.